رشد و توسعه‌ی یک سایت، کانال و پیج اینستاگرامی جزوی از رقابت به شمار می‌رود، زیرا شما قصد دارید از رقبا پیشی گرفته و در جایگاه بالاتری قرار بگیرید.

این پروسه‌ی پیشی گرفتن اما، هم می‌تواند به دشواری انجام شود و هم به سادگی، زیرا همه چیز بستگی به شناخت شما از این مسئله دارد. اگر شما قصد دارید به بهترین شکل سایت، کانال یا پیج اینستاگرامی خود را توسعه دهید، به جای کاملاً صحیحی آمده‌اید زیرا در این مقاله قصد داریم از سیرتاپیاز رشد کسب و کار اینترنتی را بررسی کرده و اجزای آن را مفصلاً خدمت‌تان شرح دهیم.


رشد و توسعه

با توجه به تعریف کوتاهی که در بالا داشتیم، احتمالاً متوجه شده‌اید که رشد و توسعه سایت، کانال یا پیچ اینستاگرام به معنای انجام اموری خاص برای بهتر شدن شما نسبت به رقبا است.

این برتری از نظر مخاطبین یا کاربران شما به معانیِ گوناگونی قابل تفسیر است که هر کدام نهایتاً به تبدیل شدن مخاطب به مشتری می‌انجامد. برای درک بهترِ این مورد می‌توانید یک مقایسه کوچک میان دو شرکت یوتیوب و آپارات داشته باشید.

حال در ادامه می‌خواهیم فاکتورهایی که لازم است آن‌ها را قدم‌به‌قدم برای رشد کسب و کارتان طی کنید را معرفی کرده و در خصوص هر کدام توضیحاتی بدهیم، در انتهای مقاله نیز چک لیستی از تمام این فاکتورها را برای دانلود به شما معرفی خواهیم کرد.

یک: محتوای متن

اولین گامی که می‌بایست برای رشد کسب و کار خود بردارید بررسیِ محتوای متنی کانال، سایت و پیج شماست، چراکه متن‌ها حجم بالایی از صفحات را تشکیل می‌دهند و این قضیه زمانی مهم می‌شود که اشتباهات املائی در متن‌ها یا محتوای قدیمیِ شما نسبت به مطالب جدید بیشتر باشند. در اینستاگرام این متن‌ها از بیوگرافی گرفته تا کپشن‌های پست‌ها را تشکیل می‌دهند، بد نیست پست‌هایتان را بررسی کرده و زیر هر کدام کپشنی اضافه کنید. در سایت نیز بهتر است پست‌هایتان را بسته به زمان انتشار لیست کرده و هرکدام را آپدیت کنید. در کانال‌ها مطمعناً پست‌ها یک متن دارند که ممکن است دارای اشکالات باشند.

در نظر داشته باشید، در متن‌ها همه چیز به ویرایش و جایگزینی ختم نمی‌شود، بلکه طرحِ یک استراتژی محتوایی و تمرکز بر روی پست‌های جدید نیز یک امر مهم است که لازم است در این خصوص با اطلاعات بالا رده عمل کنید، به همین سبب پیشنهاد می‌کنیم حتماً از دوره تخصصی زیر استفاده نمایید:

نویسندگی و تولیدمحتوا

مهارت نگارش هر متنی برای هر هدفی. یادگیری ایجاد: متون ادبی مثل داستان، نامه‌نگاری، مقالات متنی، اصول کسب درآمد از نویسندگی و نحوه تولید محتوا و...

شروع دیگر دوره‌ها

 

دو: تصاویر

تصاویر پست دومین موردی است که بعد از متن‌ها می‌بایست بدان‌ها رسیدگی کنید. علاوه بر این؛ لوگو، آیکن‌ها، کاورها، بنرها و استیکرها نیز لازم است بعد از مدتی به‌روز شوند. منظور از به‌روز بودن، همگام بودن‌شان با تم «Theme» سایت، کانال یا پیج شماست.

در این خصوص شما دو راه پیشِ رو دارید:

1- جهت ویرایش تصاویر به یک طراح گرافیک سفارش دهید.

2- مهارت طراحی گرافیک را بدست آورده و با سلیقه خود این‌کار را انجام دهید.

در صورتی که از راه دوم بیشتر استقبال می‌کنید، می‌توانید همین حالا این علم را با قیمتی کاملاً به صرفه آموزش ببینید:

طراحی گرافیک

مهارت‌هایی برای ایجاد و ویرایش هر تصویری. نحوه‌ی ساخت و ادیت؛ بنر، پوستر، کارت ویزیت، رابط کاربری، اجزای متحرک، فتومونتاژ و تصاویری که با دوربین گرفته می‌شوند.

شروع پیش‌نمایش دوره‌

سه: ویدئوها

پست‌هایی که در قالب ویدئو منتشر می‌کنید، گذشته از به‌روز بودن‌شان، ممکن از دور از قانون مالکیت معنوی دزدیده شوند! زیرا افراد آن‌ها را برداشته و در بسترهای محتوایی خود منتشر می‌کنند. به همین دلیل می‌باید از مواردی مثل: واترمارک صوتی یا درج لوگو بر روی ویدئوها نگذرید.

ممکن است برنامه‌هایی برای این‌کار در اندروید و ای‌اواس وجود داشته باشند که کارتان را راه می‌اندازند، اما اگر قصد ویرایش تخصصی نیز داشتید، مواردی مثل؛ تدوین یا ویرایش به‌روز، می‌توانید از دوره زیر استفاده کنید:

ساخت و تدوین ویدئو

یادگیری ویرایش و ساخت تخصصیِ انواع ویدئو. نحوه‌ی ایجاد و اعمال: افکت‌های حرفه‌ای، ترانزیشین‌ها، تدوین حرفه‌ای و تجاری، فوتیج‌ها، تایتل‌ها و متحرک‌سازی هر جسمی.

شروع پیش‌نمایش دوره‌

چهار: پادکست‌ها

اگر برای پست‌هایتان محتوای صوتی نیز منتشر می‌کنید، در ابتدا به خودتان تبریک بگویید و سپس بدانید اصولی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها کیفیت نشر خود را بهبود ببخشید. مواردی مثل: تدوین حرفه‌ای صوت، کار روی کانال‌های صوتی، ویرایش صدای گوینده، تنظیم کیفیت و...

برای یادگیری این علم، لطفاً از دوره زیر استفاده کنید:

ساخت و تدوین صوت

دانش ایجاد و ویرایش هر نوع فایل صوتی. نحوه‌ی تولید و ادیت: کتاب‌های صوتی، پادکست، میکس‌های موسیقی، حذف نویز یا صدای خواننده، بهبود و ترمیم صدا و...

شروع پیش‌نمایش دوره‌

پنج: آپشن

رسانه بدون آپشن جدید فرق زیادی با یک رسانه معمولی ندارد!

مواردی مثل: اپلیکیشن، اکانت‌های سوشال، پشتیبانیِ کاربران، قوانین و... این‌ها مواردی هستند که خیلی از صاحبین رسانه هنوز رعایت نمی‌کنند. شما می‌توانید در روز چند ساعتی را برای این‌کار اختصاص داده و سعی کنید چیزهای جدید به رسانه خود اضافه کنید که دیگران به فکرشان هم نمی‌رسد.

در صورتی که قصد راه‌اندازی اپلیکیشن برای رسانه خود را دارید، حتماً از دوره زیر دیدن کنید:

برنامه‌سازی بدون کدنویسی

تخصص ایجاد هر برنامه‌ای برای هر دستگاهی. نحوه‌ی ساخت و انتشار: برنامه‌های اندرویدی، برنامه‌های ای او اس و نرم‌افزارهای ویندوزی برای کامپیوتر و لپ تاپ‌ها.

در یوتیوب رایگان ببینید پیش‌نمایش دوره‌

شش: ظاهر

دو علم مشهور در دنیای رسانه به سرعت خیلی زیادی در حال حرکت هستند و اسم‌شان «UI» و «UX» است.

این‌دو برادر هم هستند و باعث می‌شوند کاربر هنگام استفاده از رسانه شما لذت بیشتری ببرد؛ UI با تم رسانه شما کار دارد و UX با تجربه کاربری.

اگر صاحب سایت هستید، با استفاده از یک مرورگر دسکتاپ وارد سایت خود شده و با دکمه F12 قابلیت Inspect را فعال کنید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد بتوانید کاملا Live بر روی UI سایت خود کار کرده و نتایج را ذخیره کنید.

در خصوص UX اما بهتر است منوهای سایت را بررسی کرده و با خود بگویید؛ خوب، این کجا باشه بهتره؟ اگر پاسخ منطقی یافتید آن را یادداشت کرده و سپس بدان جامه عمل بپوشانید.

در مورد پیج‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی نیز تقریباً همین منوال برقرار است، لوگوی شما، استیکرهای پست و موارد بصری تماماً مربوط به ui می‌شوند.

هفت: سئو

این تیتر بیشتر مختص به سایت است، اما اگر صاحب پیج و کانال هستید، در ابتدا بگوییم فقط سعی کنید با تنظیم نام کاربری صحیح و استفاده بهینه از تگ‌ها خود را به کاربران بیشتری نشان دهید.

با این حال وبمسترها لازم است از ابزار «چک کردن سئوی سایت» استفاده کنند تا به رایگان به نواقص سایت خود آگاهی یابند و از طرفی با یک متخصص سئو در ارتباط باشند تا مشکلات را رفع کنند. این رفع مشکلات شاید در ماه اول به چشم نیاید اما بعد از مدتی که گوگل صفحات بیشتری از شما را ایندکس کند، متوجه جایگاه بهینه شده خود خواهید شد که به گرفتن یک جشن کوچک می‌ارزد.

هشت: مشاوره

با همه‌ی این تفاسیر، در صورتی که از یک مشاوره قاعده‌مند استفاده نکنید، باز هم ممکن است مواردی باشند که از دیده شما پنهان بمانند. از این گذشته؛ شرایط هر کدام از صاحبین مشاغل اینترنتی از یک‌دیگر متفاوت است و این موضوع به ضرورت مشاوره اضافه می‌کند. از این رو درصورتی که حس می‌کنید زوایای پنهان دیگری در جبهه‌ی شما وجود دارند، می‌توانید از کمک مشاوره تخصصی بهره کافی را ببرید تا پیروز میدان باشید:

رزرو وقت

برای دریافت مشاوره‌ی تخصصی، می‌توانید از میان مشاوره‌ی حضوری، تلفنی و یا مکاتبه‌ای، یک نوع را انتخاب کرده و رزرو خود را با موفقیت ثبت کنید.

ثبت مشاوره

چک لیست

برویم سراغ چک لیستی از تمام مواردی که به شرح‌شان پرداختیم.

با کلیک بر روی دکمه زیر می‌توانید چک لیست مورد نظر را با کیفیتی بالا جهت پرینت دانلود کرده و آن را در گوشه‌ای بچسبانید تا در مواقع لازم استفاده کنید. 

سخن پایانی

از این‌که این مقاله را تا انتها مطالعه کردید سپاس‌گزاریم، در صورتی که توانایی کافی برای حل موارد مذکور را نداشتید، دوباره پیشنهاد می‌کنیم دوره‌های معرفی شده را حتماً خریداری کنید تا بتوانید با قدرت بیشتری در مسیر خود حرکت کنید؛ این یک سرمایه‌گذاریِ به‌صرفه بر روی خود و کسب و کار شماست.