همه ما به‌خوبی می‌دانیم که عمر یک عدد محدود است که اگر قدر آن را ندانیم و از آن هوشمندانه استفاده نکنیم، ضرر سنگینی متحمل‌ خواهیم شد. یکی از قواعد استفاده‌ی هوشمندانه از منابع، برنامه‌ریزی نام دارد. که موضوع داغ همه‌ی عصر‌ها بوده است.

چیزی که در این مقاله روی آن کنکاش داریم، معرفی بهترین شیوه‌ی‌ برنامه‌ریزی است زیرا تنها مدریت ساده‌ی زمان یا منابع، برای استفاده‌ از عمر کافی نیست بلکه مدیریت اصولی و انتخاب یک ‌روش عالی برای مدیریت زندگی است که به ما‌ کمک می‌کند بهتر از هر شخص ‌دیگری، زمانی که مساوی است با طلا را مدیریت کرده و بهترین بازدهی را از منابع خود مثل؛ پول، انرژی و زمان ببریم. اما ابتدا اجازه دهید تعدادی مفاهیم را در این زمینه مرور‌ کنیم.


برنامه‌ریزی و مدیریت زندگی

برنامه ریزی عبارت است از روشی که کارهای ما را بر اساس الویت‌ها ترتیب‌دهی کرده اجازه می‌دهد از منابع شخصی‌مان مثل: هزینه، زمان و انرژی، به اندازه لازم و معینی به کارها اختصاص دهیم.

این کار باعث می‌شود هم درمنابع خود صرفه‌جویی کنیم و هم بهترین عملکرد را در زندگی خود داشته باشیم.

مدیریت اما به همان برنامه یا استفاده‌ی حساب شده از منابع و تصمیم‌گیری مناسب گفته می‌شود که قصد داریم از آن کاملاً حساب شده و اصولی استفاده کنیم. اما چرا باید این‌کار را بکنیم؟


فواید مدیریت زمان

اگر از آن دسته افرادی باشید که به یادگیری رموز موفقیت اشخاص موفق تمایل نشان می‌دهد، مطمعناً به این نتیجه رسیده‌اید که برنامه‌ریزی تا چه اندازه می‌تواند به خلوت شدن سرتان کمک کرده و دست‌تان را برای تصمیم‌گیری باز نگه دارد. برای مثال طراح گرافیکی را تصور‌ کنید که قصد دارد؛ فردا صبح هم به پروژه‌های کاری‌اش برسد و هم دستی بر محل کار خود بکشد، به نظر شما اگر با یک‌ لیست شفاف از دستوالعمل‌های حساب شده روز خود را آغاز کند، به انجام تمام کار‌ها موفق می‌شود یا بلافاصله بعد از بیدار شدن و‌ خوردن صبحانه به یک‌ کار مشغول شود؟ مطمعناً مورد اول می‌تواند کمک بیشتری به او بکند زیرا می‌داند چه چیزی الویت دارد و‌ چه چیزی ندارد علاوه بر این وقتی بداند برای هرکاری چه مقدار منبع صرف کند، دیگر عالی تر از این نمی‌شود!

راستش از این‌گونه مصادیق می‌توان به وفور نام برد به‌‌ویژه در سازمان‌های بزرگ و میان مدیران‌ موفقی که توانسته‌اند پس از چندین سال هنوز هم سازمان و شرکت تحت سلطه‌شان را به سمت پیشرفت متمایل کنند.

 شما هم یک لیدر باشید!


بهترین شیوه برنامه ریزی؟

بهترین شیوه اما، بهتر است این تیتر را با نظریه‌ای بر بهترین و بدترین آغاز کنیم. اگر به قانون نسبیت آشنایی داشته باشید، می‌دانید که هر چیزی مثل لباس، تکنیک، روش و... بسته به نوع استفاده کننده‌ی آن، هم می‌تواند بهترین باشد و هم می‌تواند بدترین باشد! با این حساب بیشتر سایت‌هایی که مثلاً در مورد تکنیک‌های برنامه‌ریزی سخن می‌گویند، از پایه عمومی هستند و شاید به کارتان نیاید. زیرا آن مطالب را تولیدکنندگان محتوای عمومی می‌نویسند و بسیارشان یا ترجمه‌اند یا کپی شده! در این مطلب اما با استفاده از تحقیقات صورت گرفته از زندگی افراد موفق و مطمعناً تجربیات سال‌ها، سعی داریم بهترین روشی که می‌تواند بیشترین بازدهی را در زندگی شخصی یک فرد معمولی تا حرفه‌ای، صرف نظر از جنسیت و سن داشته باشد، به شما معرفی کنیم.

جالب توجه است که مدیران ارشد و کارآفرینان موفق، همیشه توصیه‌ای برای افرادی دارند که می‌خواهند در زمینه برنامه‌ریزی بهتر شوند و آن عبارت است از؛ انتخاب یک‌ روش خاص چه برای برنامه‌ریزی و چه مسائل دیگر، نیاز به بررسی، تحقیق و استفاده از تجربیات دیگران دارد تا بدانید دقیقاً چه می‌خواهید. همچنین پس از یافتن یک شیوه خوب، لازم است به آن کاملاً مسلط شوید تا جزوی‌ از ناخودآگاه‌تان شود.

وقتی از مدیران موفق می‌پرسیم دلیل این توصیه چیست؟ دقیقاً به همان قانون نسبیت اشاره می‌کنند و در ضمیمه‌ی آن می‌گویند؛ روش مدیران سازمان‌های بزرگ، از نظر وضایف با افرادی که مدیریت شغل و زندگی شخصی خود را بر عهده دارند فرق دارد و چیزی که به آن اشاره نمی‌شود دقیقاً همین است. بنابراین بیایید با توجه به این توصیه‌ی مهم، بهترین روش را بشناسیم.


بهترین شیوه: 

بهترین شیوه روشی است که بتواند علاوه بر مدیریت منابع مثل: پول، انرژی و زمان به شما لیستی از الویت‌های شخصی داده و کمک کند در هر شرایطی از آن برنامه، مثل؛ درس خواندن یا در کسب‌وکار استفاده کنید. و آن دوره زیر است:

برنامه‌ریزی و مدیریت‌زمان

تکنیکی فوق‌العاده کاربردی برای داشتن یک زندگیِ کاملاً حرفه‌ای و حساب شده. اولین روش قاعده‌مندی که می‌تواند از تمامی جنبه‌ها شما را پشتیبانی کرده و به شما لقب یک متخصص توسعه فردی را بدهد.

شروع


ویژگی‌های مثبت این تکنیک

مزیتی که دوره‌ی برنامه‌ریزی به ما ارائه می‌دهد عبارت است از: عملکردی موثر و هوشمندانه در بازه زمانی‌ای خاص جهت رسیدن به اهداف مد نظر تحت هر شرایطی! این موضوع تضمینی است.

این مزیت از دیدگاه اشخاص موفق یعنی همه چیز! چیزی که هم مدیریت زمان را در خود دارد، هم هوش مالی و هم مدیریت منابع. وقتی شما با این روش زندگی می‌کنید، دقیقاً می‌دانید فلان کار مد نظر شما چگونه باید انجام شود، چقدر روی آن منبع صرف می‌کنید و اگر فلان اتفاق افتاد باید چکاری انجام دهید و خیلی از ویژگی‌های دیگر مثل انجام سریع‌تر و...

این دقیقاً رفتار یک لیدر است که با برنامه‌ی حرفه‌ای خود نشان می‌دهد چگونه از پس هرکاری بر آمده و سپس آن را به بهترین شکل انجام می‌دهد!

این دوره به شما کمک می‌کند تا زندگی فوق حرفه‌ای‌تری داشته باشید که 95 درصد از مردم هنوز از آن اطلاعی ندارند!


گام‌های سه‌گانه‌ی موفقیت چه هستند:

گام اول: نقشه‌ی ورود

دیدگاه عمیق؛ در شناخت نیاز انسان‌ها و با در دست داشتن ایده‌ی اولیه است. در این خصوص از دوره‌های موجود در این بخش استفاده نمایید تا نقشه‌ی اولیه را بدست آورید.

شروع

گام دوم: کسب مهارت

دومین فاکتور موفقیت، داشتن مهارتی برای شروع یا عملی کردن ایده است، ما در تیم حرفه‌ایِ آموزشی خود دوره‌های تخصصی کسب مهارت را برای‌تان ایجاد نمودیم تا حرفه‌ای‌تر از همه، استارت یادگیری خود را بزنید.

شروع

گام سوم: زندگیِ حرفه‌ای

گام آخر را با یک برنامه‌ی حساب شده برای مدیریت کاملِ زندگی خود تکمیل کنید تا تمام فاکتور‌های یک فرد «فراموفق» را بدست آورید، این مزیتی است که باعث می‌شود؛ هم در کسب‌وکار و هم زندگی شخصی خود سریع‌تر و قوی‌تر از هر شخص موفق دیگری به اهداف خود برسید.

شروع